Milarepa

Autor: Éric-Emmanuel Schmitt
Editura: Humanitas, 2006

Pe Éric-Emmanuel Schmitt l-am descoperit citind Oscar şi Tanti Roz, la recomandarea cuiva. Mi-a plăcut stilul lui, a ştiut să îl adapteze foarte bine fiecărei etape din viaţa personajului principal. De aceea am mai căutat informații despre carte şi despre autorul său şi am descoperit că face parte dintr-o serie numită Ciclul Invizibilului. Tot atunci am aflat că fiecare din cele șase cărți din aceasta tratează câte o religie, Oscar şi Tanti Roz fiind a treia, despre creștinism. Am început să caut şi celelalte cărţi, dar nu mai erau de găsit în acea perioadă, noua ediție apărând abia anul acesta. La un moment dat, am văzut filmul celei de-a doua cărți din serie: Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran. M-a încântat şi povestea acestuia şi mi-a crescut şi mai mult interesul pentru Ciclul Invizibilului. Astfel ajungem şi la cartea de faţă.

Milarepa este de fapt începutul seriei şi abordează budismul. Este… foarte scurtă, am citit-o din Piaţa Romană până în Drumul Taberei şi încă mai aveam din drum când am ajuns la ultima pagină.

Povestirea începe cu un om care în lumea reală se numește Simon, iar în lumea viselor sale este cunoscut drept Svastika. În vise este unchiul lui Milarepa, iar între cei doi se naște o relație de ură, peste care doar unul din ei reușește să treacă. Narațiunea este la persoana I, iar naratorul este confuz, fiind când Simon, când Svastika, iar uneori când povestește despre Milarepa trece de la el la eu. Această confuzie este subliniată şi de el însuși pe parcursul cărţii, din când în când nemaiștiind clar din perspectiva cui privește şi percepe ceea ce se întâmplă.

Mie îmi place mult Schmitt şi consider că mi-am petrecut frumos cele câteva zeci de minute cât a durat cartea, dar cumva am rămas cu impresia că totul a fost scris dintr-o suflare şi că este lăsată incompletă. Chiar mai aveam nevoie de detalii în unele locuri, dar poate că asta era şi ideea, să laşi totul să treacă şi să curgă firesc, fără să te legi prea tare de ceva; poate părăsind detaliile reuşeşti să te apropii mai mult de esenţă.

2 gânduri despre &8222;Milarepa&8221;

Lasă un răspuns

